Beleidsplan

Met zoveel mogelijk leden hebben we een krachtige stem om aan Ymere en Stadsdeel Noord duidelijk te maken wat wij als bewoners en ondernemers willen.

Ons doel?

Wij willen van het Zonneplein weer een levendige plek maken:

1. die er aantrekkelijk uitziet

2. om elkaar te ontmoeten

3. voor je (dagelijkse) boodschappen en

4. waar je plezier kunt beleven en kunt ontspannen

Wat wil de vereniging bereiken voor het Zonneplein?

Wij dromen over…

• winkels die waarde toevoegen aan het plein (denk aan: weer een slager, visboer, bloemist, boekhandel, …)

• laagdrempelige en betaalbare drink en/of eetgelegenheid met een klein terras (dat op tijd sluit) waar iedereen zich welkom voelt

• terugkerende markt op het plein

• schoongemaakte daken, opgeknapte welkomstpoort en kozijnen van de winkels en woningen netjes geschilderd

• veel meer groen en mooi gevulde bloembakken

Wat gaat de vereniging doen?

Om de doelen te bereiken is het in de eerste plaats belangrijk dat de vereniging zoveel mogelijk leden krijgt. Daarvoor zoeken we zowel geboren en getogen Tuindorpers als kersverse nieuwkomers en alles daar tussenin: iedereen die zich wil inzetten voor een mooi Zonneplein nodigen wij van harte uit om zich aan te sluiten.

Een belangrijke vervolgstap is om als vereniging met Stadsdeel Noord en Ymere een samenwerkingsovereenkomst te tekenen. Hierin spreken we af wat gemeente en Ymere gaan doen voor de buurt. Over die samenwerkingsovereenkomst lees je meer in de beleidsvisie van gemeente en Ymere genaamd Een zaak van de buurt.

Wat is een vereniging?

Een vereniging is een verzameling mensen die zich met een bepaald doel heeft georganiseerd. Het is een democratische rechtsvorm waar iedereen een stem heeft, iedere stem evenveel telt en de leden bepalen wat er gebeurt.

Hoe werkt een vereniging?

Een vereniging bestaat uit

1) de leden (ook wel de algemene ledenvergadering genoemd)

2) het bestuur (voorzitter, secretaris, penningmeester, +2)

3) commissies voor bepaalde projecten (met actieve leden)

Twee keer per jaar vindt een Algemene Ledenvergadering (ALV) plaats. In het jaar van oprichting is dat vaker. Tijdens die bijeenkomsten bepalen de leden samen wat het bestuur de rest van het jaar gaat uitvoeren; samen met de leden die actief willen worden. Daarnaast zijn er andere mogelijkheden (bijvoorbeeld met enquêtes) om te peilen wat de leden ergens van vinden. De leden zijn dus de baas. Ook is het de taak van alle leden om de financiën te controleren en of het bestuur wel doet wat is afgesproken.

Waarom een vereniging?

Met zoveel mogelijk bewoners die lid zijn en (ongeveer) hetzelfde willen bereiken, kan een vereniging aan bijvoorbeeld Ymere en Gemeente Amsterdam krachtig duidelijk maken wat de Tuindorpers willen met het Zonneplein. Deze samenwerking is reeds succesvol van start.

Commissies

Op dit moment hebben we 4 commisies in de vereniging:

1. Pleininrichting

2. Winkel en horeca commissie

3. Evenementen commissie

4. Filmcommissie

Er zijn al een aantal succesvolle activiteiten georganiseerd, zoals de Buitenbios en het Eye kinderfilm programma in het Zonnehuis, de Burendag komt eraan en er is een succesvolle samenwerking opgezet tussen de Buurtvereniging en Ymere om het winkel en horeca aanbod op het plein te verbeteren.

Heb je nog meer goede indeen, of wil je je aansluiten bij een commissie, neem gerust contact op!

Hoe veel kost het om lid te worden?

Een lidmaatschap (de contributie) bedraagt €10 per jaar. Dat geld is voor o.a. promotiemateriaal, het organiseren van de ALV’s met eten en drinken, bankkosten, websitehosting en ledenadministratie. Een begroting is op te vragen.

Wie kunnen er lid worden?

Iedereen die het doel van Buurtvereniging Zonneplein ondersteunt of een belang heeft, roepen we op om lid te worden! Wat is een belang? Een belang heb je als jij wilt dat iets blijft zoals het is, maar ook als je vindt dat iets moet veranderen aan het Zonneplein.

Hoe word ik lid?

Stuur een mail naar buurtverenigingzonneplein@gmail.com of bel Kees Lamers op 06-28937015.

Wil je actief worden?

Dat kan! Heel graag zelfs. We zoeken nog buurtbewoners die in de comissies willen of op een andere manier actief willen worden. Actief zijn is niet verplicht. Je bepaalt zelf hoeveel je wilt doen. Iedereen is welkom!

Het Zonneplein en Tuindorp Oostzaan van boven