Nieuws & Activiteiten

Eye nodigt ons uit

Dankzij Eye Filmmuseum mogen wij 20 buurtbewoners uitnodigen voor een speciale ontvangst op zondag 18 december! Susan van Hengstum van Eye introduceert ons om 14.00 uur op de splinternieuwe filminstallatie Film Catcher. Daarna mag je gratis naar de kinderfilm (voor alle leeftijden) Yuku en de Himalayabloem. Na de film zijn er tafels voor ons gereserveerd en drinken we nog wat. Meld je snel aan via info@buurtverenigingzonneplein.nl!

Programma zondag 18 december

14.00-14:45 Film Catcher

Kom toveren met beelden. De Film Catcher is een nieuwe filminstallatie in de vaste presentatie van Eye en opent je ogen voor hoe mooi en divers film kan zijn. Met filters, zoals rood, dansen, bloemen of fiets, tover je steeds andere beeldcollecties tevoorschijn. Laat je verrassen door een groeiend aantal fragmenten uit de 54.000 films in de collectie van Eye. Vangt een fragment je blik? Pak het met je tablet en ontdek meer. Film Catcher vind je in de vaste presentatie op de benedenverdieping van Eye. In de vaste presentatie vind je ook de Green Screen, de Flipbook Machines, de Pods – minibioscoopjes – en topstukken uit de collectie. www.eyefilm.nl/filmcatcher

15.00-16:08 Yuku en de Himalayabloem
Het klein muisje Yuku woont samen met haar muizenfamilie op een groot kasteel. Ze moet de voedselvoorraad bewaken, maar ze luistert liever naar haar oma, een meesterlijke verteller met een wonderlijke ukelele. Beeldschone film voor de allerkleinsten. Lengte 65 minuten. Cinema 4. www.eyefilm.nl/yuku

Geplaats op: 14 December 2022

Film in 't Zonnehuis op 16 en 17 December

De filmcommissie van buurtvereniging Zonneplein heeft weer een mooi programma samengesteld voor jong en oud.

Vrijdagavond 20.00 uur: Carol (deuren 19.30)

In de kerstfilm Carol gaat mrs. Aid (Cate Blanchett) op zoek naar een kerstcadeau voor haar dochter. Aan de toonbank van het warenhuis valt ze als een blok voor de jonge Therese (Rooney Mara). Hun romance wordt niet door iedereen gewaardeerd. Zwijmelen en meer!

Zaterdagochtend 10.30: Cinemini

Wederom in 't Zonnehuis: ronde 2 van de zeer geslaagde kinderfilmochtend in samenwerking met Eye Filmmuseum! Een interactief kinderprogramma van 2 tot 6 jaar. Ze kunnen zich een half uur onderdompelen in grappige, bijzondere en mooie filmpjes. Daarna kunnen ze knutselen over film en filmprojecties.

Geplaats op: 14 December 2022

Kerst op het Mercuriusplein + Zonneplein op 10 December

Op 10 December is er weer kerstmarkt op het Mercuriusplein van 10:00 - 17:00. We hopen velen van jullie daar te zien! Dit jaar willen we daarna de dag afsluiten op het Zonneplein, waar we een kleine kerstviering zullen organiseren met warme dranken bij de kerstboom. Jawel! Een kerstboom. De ondernemers van het Zonneplein, de buurtvereniging en Ymere hebben geld ingelegd om dit jaar een kerstboom te plaatsen op het Zonneplein en we hebben eindelijk groen licht van de gemeente. Mocht je zelf nog een leuk idee hebben voor de invulling van de kerstviering en wil je ook meehelpen, laat het ons weten. We zijn sowieso op zoek naar een leuke kraam voor de bar, apparatuur om de dranken in te verwarmen en uit te schenken en kerstgezellige mensen die de glazen willen vullen.

Geplaats op: 5 December 2022

Vergroening Zonneplein, dinsdag 20 September

Gemeente Amsterdam wil het Zonneplein opnieuw inrichten. Belangrijkste aandachtspunten daarbij zijn; vergroening, verkoeling en een betere afvoer van regenwater. Onze eigen Pleincommissie denkt met de gemeente mee en heeft inmiddels een alternatief plan op papier gezet. Eind deze maand wil de commissie dit plan voorleggen aan de gemeente, maar voor die tijd hoort zij graag jullie mening. De pleincommissie staat daarom volgende week dinsdag 20 september om 19.30uur op het Zonneplein en laat daar graag het alternatieve plan zien. Iedereen is uitgenodigd om te komen kijken en mee te denken. Samen maken we zo het beste en mooiste plan voor het Zonneplein.

Het ontwerp van de gemeente is nogmaals als bijlage toegevoegd.

Geplaatst op: 14 September 2022

Zaterdag 24 September is het weer Burendag!

De evenementencommissie van de buurtvereniging doet mee aan de nationale burendag en heeft voor zaterdag 24 september gekozen. Iedereen is van harte welkom op het plein voor koffie (of iets anders natuurlijk) en vooral ook voor heel veel gezelligheid. Meer informatie vinden jullie in de flyer.

Geplaatst op: 14 September 2022

Nieuw buurtcafe op het Zonneplein!
30 Juli 2022

Het zingt al een tijd rond maar er komt een laagdrempelig en gezellig buurtcafé in het hoekpand waar de visboer zat. Na een selectie procedure waarbij het bestuur van de buurtvereniging ook aanwezig was, heeft Ymere gekozen voor een lokale ondernemer uit de buurt - extra leuk! Er moet nog verbouwd worden, de hoop is dat volgende lente ze open kunnen!

Geplaatst op: 30 Juli 2022

Buitenbios op 27 augustus

Op zaterdag 27 augustus organiseert onze Filmcommissie een buitenbios op het Zonneplein! Voor iedereen gratis toegankelijk. Ondernemers en direct aanwonenden in het bijzonder zijn geïnformeerd door de Filmcommissie. In de ochtend is er in ‘t Zonnehuis een filmprogramma voor kinderen. Dat doen we samen met Eye Filmmuseum. Zodra het donker wordt, start de filmvertoning op het Zonneplein. Ook zo benieuwd welke film we gaan kijken!?

Geplaatst op: 30 Juli 2022

We zijn gevraagd voor stuurgroep van gemeente en Ymere

Stadsdeel Noord, de afdeling Economische Zaken van Centrale Stad en Ymere hebben een plan ontwikkeld voor het Zonneplein. Buurtvereniging Zonneplein is gevraagd om als vertegenwoordiger van de buurt deel te nemen in de stuurgroep van dit plan. Daar zijn we erg blij mee! Dat geeft ons de mogelijkheid een goede relatie op te bouwen, info uit eerste hand te horen en om invloed uit te oefenen. Klik hier om het plan van de gemeente te bekijken.

Geplaatst op: 20 Juli 2022